Житомирський автомобільно - дорожній коледж Національного транспортного університету – один з найстаріших навчальних закладів України, який готує молодших спеціалістів для підприємств автомобільного транспорту, дорожнього будівництва, правоохоронних органів та підприємств різної форми власності. Він створений сумісним наказом Народного Комісаріату освіти і Укрголовдортрансу № РП/5 від 7 липня 1930 року і мав назву Житомирський навчально - шляховий комбінат. Засновником і першим директором технікуму був Микола Іванович Левіков. У 1931році його замінив С.П.Альберт. Директором Житомирського навчально - шляхового комбінату у 1931-1932 роках був Ф.І.Жданюк. У 1933 році технікум шляхового будівництва очолював А.П. Пиріжанський, у 1935-1937 роках -- Е.Я.Дерябін, у 1941 - Я.Л. Гальп. Навчання проводили висококваліфіковані викладачі. Навіть випускники довоєнних років згадували своїх викладачів як високоосвічених спеціалістів, майстрів своєї справи, як людей високих духовних і моральних якостей. На початку 1930/1931 навчального року в технікумі нараховувалося 263 студенти. На перший курс технікуму в 1930 році було зараховано 90 студентів (60 українців і 30 євреїв). Навчання цього курсу велося двома мовами. За всі довоєнні роки Житомирський технікум шляхового будівництва підготував 838 спеціалістів з різних спеціальностей. На численних курсах отримали робочі професії декілька тисяч працівників автомобільної і дорожньої галузей: шофери, трактористи, десятники, слюсарі, механізатори дорожніх машин та інші.

З початком військових дій на території Житомирської області припинив свою діяльність Житомирський технікум шляхового будівництва та комбінат дорожнього будівельного учнівства і 18 років лежав у руїнах. Відновив свою роботу Житомирський автомобільно-дорожній технікум лише 1 вересня 1959 року як переведений з Києва. Директором було призначено Калашнікова Олега Андрійовича. Підготовка спеціалістів здійснювалася за двома спеціальностями: «Технічне обслуговування і ремонт автомобілів» та «Будівництво, експлуатація і ремонт автомобільних доріг та аеродромів». Навчально-матеріальна база складалася із 23 кабінетів і лабораторій, однієї слюсарної майстерні на 30 місць, однієї механічної майстерні та 13 автомобілів.

У 1964 році в технікумі були відкриті вечірнє (1964-1976рр) та заочне відділення, де студенти могли навчатися без відриву від виробництва. З роками значно поліпшувалася навчально-матеріальна база, покращилися побутові умови життя працівників, позитивних змін зазнали рівень і якість навчально - виховної роботи.

Навчальний 1965-1966 рік розпочав новий директор П.П. КАРПЕНКО, який очолював його до 1989 року. В 1966 році почалась розбудова ,і в цьому ж 1966 році  було введено нову спеціальність “Експлуатація та ремонт підйомно-транспортних, будівельних, дорожніх машин та обладнання“.

Будівництво йшло великими темпами, і 7 листопада 1967 року завершено першу чергу будівельних робіт навчально-виробничого комплексу, а на початку 70-х років НВК мав у своєму розпорядженні:

- технічний профілакторій для діагностики, технічного обслуговування і ремонту автомобілів та дорожньо-будівельних машин на 8 машиномісць;

- механічні майстерні: слюсарні, металообробні, ковальсько-зварювальні;

- класи автомобільних тренажерів і правил та безпеки дорожнього руху;

- методичний кабінет;

- контрольно-пропускний пункт і диспетчерську;

- кабінети механіка і начальника комплексу;

- водонасосну свердловину з водонапірною баштою, водогінною і пожежним водоймищем;

- котельню централізованого опалення;

- полігон для занять з управління дорожніми машинами;

- склади будівельних матеріалів та запчастин;

- буфет;

- навчальний автодром з набором елементів підвищеної складності проїзду;

- показову кільцеву дорогу з 16 видами покриття, інженерними спорудами, дорожньою обстановкою, зразками водотоків, закріплення схилів і т. інше;

- зразки придорожнього сервісу (бесідка, тощо.)

- квіткову теплицю;

- надвірну мийку машин;

- баню з сауною і басейном;

- військове містечко для занять з цивільної оборони;

- спортивний майданчик для занять мотоциклістів і змагань з картингу;

- елементи зовнішнього облаштування (огорожа, сад, квітники і т. п.)

Розбудова технікуму все набирала обертів:

В 1967 році було збудовано гуртожиток на 240 місць загальною площею 1621 кв. м.;

1972 року відкрився спортивний комплекс з двома ігровими залами, стрілецьким тиром, душовою-сауною, тренерськими і складськими приміщеннями;

1975 року побудовано гуртожиток №2 на 300 місць;

1976 року  почав свою роботу новий навчально-лабораторний корпус;

1984 року побудовано дев’ятиповерховий гуртожиток №3 на 350 місць;

1985 року побудовано двоповерхову їдальню на 240 місць.

Йшла цілеспрямована, наполеглива і результативна робота всього педагогічного колективу для створення найкращих умов для навчання і виховання учнів, вивчення і впровадження передового досвіду кращих колективів і визначних майстрів педагогічної справи. З 1989 року очолює Житомирський автомобільно-дорожній технікум Ніколенко О.В. – заслужений працівник освіти України. Під його керівництвом створено оптимальну модель взаємодії структурних підрозділів коледжу з вузами ІІІ-ІV рівнів акредитації зі ступеневої підготовки спеціалістів.

У 1994 році технікум перейменовано в коледж наказом № 259 від 26.08.94 року, було відкрито нові спеціальності: в 1995 році - «Бухгалтерський облік», в 2001 --Економіка підприємства; та в 2015 - «Організація та регулювання дорожнього руху». З вересня 2000 року на базі коледжу працював філіал Київського гуманітарного інституту з випуску бакалаврів та спеціалістів за спеціальністю «Менеджмент зовнішньо - економічної діяльності».

Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 21.12.2012 року № 1457 Житомирський автомобільно-дорожній коледж реорганізований у відокремлений структурний підрозділ Національного транспортного університету та іменується Відокремлений структурний підрозділ Житомирський автомобільно-дорожній коледж Національного транспортного університету. Коледж постійно розвивається та вдосконалюється, запроваджуючи новітні освітні технології, формуючи матеріальну базу, що сприяє якісному забезпеченню навчально-виховного процесу. Викладачі та студенти коледжу є постійними учасниками обласних та регіональних конференцій. Вони публікують науково – методичні розробки, статті, підручники, що використовуються в навчальному процесі.

Коледж здійснює підготовку фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня «молодший спеціаліст» за освітньо-професійними програмами:

- «Експлуатація та ремонт підйомно-транспортних, будівельних і дорожніх машин і обладнання» за спеціальністю 133 Галузеве машинобудування

-«Будівництво, експлуатація і ремонт автомобільних доріг та аеродромів» за спеціальністю 192 Будівництво та цівільна інженерія

- «Обслуговування та ремонт автомобілів і двигунів» за спеціальністю спеціальність 274 Автомобільний транспорт

- «Організація та регулювання дорожнього руху» за спеціальністю 275 Транспортні технології на автомобільному транспорті.

Сучасна професійна освіта дає не лише певний обсяг знань. Основна її місія - організувати навчальний процес так, щоб майбутній фахівець зрозумів усю велич інформаційного простору, який оточує сучасну людину, і неможливість його забезпечити без самовдосконалення і розвитку

особистості.